Email Facebook Twitter Google LinkedIn
Sociale netwerken zoals Facebook en Instagram zijn erin geslaagd om op korte tijd uit te groeien tot immens populaire platformen waar jongeren dol op zijn. Deze populariteit moedigt adverteerders aan om meer en meer tijd en middelen te investeren in reclame op sociale netwerksites om jongeren te bereiken. Belangrijk om weten is dat advertenties op sociale netwerksites niet generiek zijn, maar gepersonaliseerd. Hiermee wordt bedoeld dat merken en bedrijven gebruik maken van persoonlijke informatie die sociale netwerken over ons bezitten om doelgerichte advertenties te maken. Zo kunnen ze ervoor zorgen dat hun advertentie enkel wordt weergegeven aan jongeren die daadwerkelijk een interesse hebben in de producten en diensten die ze aanbieden. Zorgwekkend hierbij is dat jongeren heel vaak niet op de hoogte zijn van deze commerciële dataverzamelingspraktijken op sociale netwerksites. Een recente studie aan de onderzoeksgroep MIOS (UAntwerpen) toont namelijk aan dat slechts één op de vier jongeren (12-17 jaar) er zich van bewust is dat sociale netwerksites persoonlijke informatie doorspelen aan bedrijven voor reclamedoeleinden. Daarom lanceerde diezelfde onderzoeksgroep begin februari 2018 in het kader van het AdLit-project een animatiefilm waarin het uitlegt hoe gepersonaliseerde reclame in zijn werk gaat. Aan de hand van ludieke en herkenbare voorbeelden wordt er dieper ingegaan op welke data er effectief gebruikt worden, en belangrijker: wat de gevolgen zijn voor de privacy van jongeren. Aan de hand van dit filmpje hoopt Adlit dat jongeren kunnen opgroeien tot geïnformeerde consumenten die op een kritische manier zelfbewuste keuzes kunnen maken op sociale netwerken, rekening houdend met hun online privacy.
Adlit
2018-02-09 10:15:32
top