AANBOD
Hieronder vind je een heleboel activiteiten die we in je organisatie of school kunnen aanbieden. Iedere activiteit wordt qua duur en inhoud aangepast aan jouw doelgroep.
We gaan steeds aan de slag met maximum 15 jongeren per begeleider.
Voor scholen geldt dit maximum niet.
Wij hanteren zeer democratische prijzen. Voor een structurele samenwerking maken we graag een prijs op maat. Aarzel dus niet ons te contacteren!
Leer aan de hand van leuke apps hoe je veilig kan internetten. Dit digitaal spel werd ontwikkeld door Mediawijs en Link in de Kabel en stipt verschillende mediawijze onderwerpen aan, zoals veilig online bankieren, fake news en catfishing.
Via de handleiding op de website van Mediawijs (zie onderaan), kan je als begeleider het spel zelf spelen met jouw kinderen en jongeren. Of je kan Link in de Kabel vragen om het spel te begeleiden, dan maken we er een fijne workshop van aangevuld met allerlei mediawijze weetjes.
Tijdens dit spel krijgt iedereen een rol: cyboteur of cyber-agent. De cyboteurs saboteren de sfeer online: ze sturen beledigende berichten rond, lekken gevoelige foto's of sturen virussen door. De rest van de groep zijn cyber-agenten. Kunnen zij de cyboteurs ontmaskeren vóór ze zelf worden gesaboteerd?
Tijdens dit spel wordt er stilgestaan bij cyberpesten, sexting en phishing. Door enerzijds met elkaar in gesprek te gaan en anderzijds teambuildingsopdrachten uit te voeren in verband met deze thema's trainen de deelnemers hun weerbaarheid op het internet.
Ja hoor! Met 'Groene digivingers' trekken we met enkele coole apps de natuur in. We houden een interessante zoektocht met QR-codes en voeren digitale opdrachten uit in de buitenlucht. Met behulp van een AI-systeem kunnen we via het gefluit vogels herkennen en erachter komen welke planten er groeien. Zo leren we de natuur én AI beter kennen!
Verdiep je in verschillende technieken om in 3D te kunnen ontwerpen, maak kennis met onze 3D printer en ontwerp zelf een eigen 3D model! Ontdek jij de uitvinder, architect of kunstenaar in jezelf?
Is het nu AR of VR? Altijd al eens met een drone willen vliegen? Tijdens deze workshop laten we de kinderen allerlei nieuwe digitale technologieën ontdekken.
Zelf een videospel bedenken of programmeren? Geen probleem! De deelnemers tekenen, animeren en programmeren! Via het toegankelijke programmeerplatform Scratch en nog vele andere interessante apps gieten we alles in een speelbare game.
Ook computers raken besmet met het Coronavirus! Wereldoorlog III breekt uit! Fake news is overal. Samen met een groep jongeren bedenken wij fictieve nieuwsfeiten of passen we bestaande krantenkoppen aan. Daar maken we dan samen een videoreportage of fotoreeks van. Zo leren de jongeren iets bij over hoe nieuwsfeiten eenvoudig gemanipuleerd kunnen worden, maar scherpen ze vooral op een speelse manier hun digitale vaardigheden aan.
Muziek maken, zijn daar nog instrumenten voor nodig? Nee, wij hebben vandaag enkel een tablet nodig en leuke beats voor een internetrap! De deelnemers gebruiken diverse apps om een muzikaal meesterwerkje te maken.
Het is aan de kinderen en jongeren om een hacker of catfish te ontmaskeren aan de hand van verschillende opdrachten. Deze kunnen op maat gemaakt worden. Per geslaagde opdracht krijgen ze een tip over wie de hacker of catfish is.
Een podcast is perfect om een verhaal te vertellen of om iemand in een interview op de rooster te leggen. Samen gaan we op zoek naar persoonlijke verhalen over een thema naar keuze. Die gieten we dan in een creatief audiofragment:
een gezellige babbel, een interview, een sketch of een soundscape. De deelnemers praten maar zitten ook zelf achter de knoppen. Klinkt goed!
Enter Escape is een intern ontworpen digitale escape game voor kinderen en jongeren over veilig en verantwoord mediagebruik. De spelers maken kennis met Digiman, de online superheld die ervoor zorgt dat iedereen veilig gebruik kan maken van sociale media. Wanneer zijn aartsvijand Hackerina opduikt en online problemen veroorzaakt schakelt Digiman de hulp in van de spelers om Hackerina te vinden. De spelers zijn verdeeld over 2 kamers, met slechts 1 computerprogramma als communicatiemiddel. De tijd loopt!
Ben je als school geïnteresseerd in Enter Escape? Aanvragen kan via https://aanstokerij.be/
Andere organisaties kunnen Enter Escape simpelweg via ons aanvragen!
Iets bijleren, dat doe je tegenwoordig toch gewoon via een Youtube-tutorial?! Wij nemen een groep mee op wandeling door de stad.
Onderweg krijgen ze via Youtubevideo’s van “over the top-influencers”, tips over hoe ze betere foto’s kunnen maken met hun smartphone. We nemen uitvoerig de tijd om dat ook uit te proberen!
Deze activiteit kan ook online plaatsvinden.
Maak aan de hand van verschillende apps je eigen digitale strip met fantastische foto’s en een leuke lay-out!
Kinderen en jongeren kunnen individueel of in groep hun kennis over sociale media testen. De verschillende rondes zijn geïnspireerd op de slimste mens ter wereld. De quiz brengt op een speelse manier belangrijke sociale media vragen naar boven.
De thema’s van de quiz kunnen op maat worden aangepast: e-safey, cybersecurity, sexting, fake news, influencers, social media, Virtual Reality..
In deze workshops maken de kleintjes op een speelse manier kennis met programmeren in vier verschillende activiteiten. Ze programmeren een treinspoor met kleurcodes om de trein commando's te geven, laten hun muisje zoveel mogelijk kaas eten in een bordspel, helpen de Superdoc om voorwerpen op te pikken en ze tekenen een traject op een blad waarop de EVO-robotjes kunnen rijden.
Met speciale bluetooth-blokken bouwen we een unieke race-auto. En dan? Programmeren maar! We leren hoe je de kleur van de blokken aanpast, hoe je de auto kan besturen met de pijltjestoetsen en zelfs hoe je de auto een parcours doet afleggen. Gaat jouw auto als eerste over de finishlijn?
Vliegende auto's? Een dorp van chocolade? Tijdens dit traject bouw jij je eigen wereld in 3D op de computer. We bedenken een verhaal dat bij onze wereld past en brengen onze virtuele wereld met animaties tot leven.
De hele groep maakt samen een heuse kortfilm! Zo bedenken ze samen het verhaal, gebruiken ze een app om een storyboard te maken en nemen ze op met camera en microfoon. Dit kan ook in kleinere groepjes, dan kan er met iPads gefilmd worden en zelfstandig worden gemonteerd.
Voor jongeren voor wie de taalbarrière te groot is, kan het ook gaan om slapstick (stille film).
Iets bouwen met Lego, leuk toch? Wij gaan nog een stap verder! Bouw samen met ons een echte robot, een werkende windmolen op zonne-energie of een razendsnelle racewagen. Toch liever ontdekken hoe een kraan werkt? Tijdens Robots to the Rescue ontdek je het allemaal!
Digital Storytelling is een toegankelijke methodiek om via beelden (meestal foto’s of filmpjes) een persoonlijk verhaal te vertellen. Niet alleen digitale vaardigheden, maar ook vaardigheden zoals creatief denken, samenwerken, communiceren, ... worden aangesterkt tijdens de verschillende fases van een digital storytelling-traject. De duur en het doel van het traject worden in overleg vastgelegd.
Via allerlei apps ontdekken we de wondere wereld van animatiefilm. Van klassieke tekenfilm, tot stop-motion en zelfs animatie met echte mensen in de hoofdrol. Alles is mogelijk in een animatiefilm!
MAATWERK + TRAIN-THE-TRAINER
Wil je zelf aan de slag rond mediawijsheid en digitale vaardigheden?
Wij voorzien train-the-trainersessies over uiteenlopende themas. Denk hierbij bv. aan: sexting, cybersecurity, online leefwereld van jongeren, ...
Deze sessies kunnen ook in de vorm van een lezing gegeven worden op een studiedag, ouderavond, ..
Misschien ben je op zoek naar iets wat buiten ons vast aanbod valt maar wel aan het thema gerelateerd is? Ook dan staan we voor jou klaar om mee te denken en samen te zoeken hoe we elkaar kunnen versterken.