AANBOD
Hieronder vind je een heleboel kant en klare activiteiten die we in je organisatie of school kunnen aanbieden. Iedere activiteit wordt qua duur en inhoud aangepast aan jouw doelgroep.
Boek jij een activiteit voor een kwetsbare doelgroep?
Dan rekenen wij €25 per uur + vervoerskosten.
Is de groep waarvoor je boekt niet specifiek kwetsbaar?
Ook dan hanteren we democratische prijzen. Meer info op aanvraag.
We gaan steeds aan de slag met maximum 15 jongeren per begeleider. Voor scholen geldt dit maximum niet. Voor een structurele samenwerking maken we graag een prijs op maat. Aarzel dus niet ons te contacteren!


Leer aan de hand van leuke apps hoe je veilig kan internetten. Dit digitaal spel werd ontwikkeld door Mediawijs en Link in de Kabel en stipt verschillende mediawijze onderwerpen aan, zoals veilig online bankieren, fake news en catfishing.
Via de handleiding op de website van Mediawijs (zie onderaan), kan je als begeleider het spel zelf spelen met jouw kinderen en jongeren. Of je kan Link in de Kabel vragen om het spel te begeleiden, dan maken we er een fijne workshop van aangevuld met allerlei mediawijze weetjes.
We passen iedere activiteit aan aan jouw doelgroep en wensen.

Tijdens dit spel krijgt iedereen een rol: cyboteur of cyber-agent. De cyboteurs saboteren de sfeer online: ze sturen beledigende berichten rond, lekken gevoelige foto's of sturen virussen door. De rest van de groep zijn cyber-agenten. Kunnen zij de cyboteurs ontmaskeren vóór ze zelf worden gesaboteerd?
Tijdens dit spel wordt er stilgestaan bij cyberpesten, sexting en phishing. Door enerzijds met elkaar in gesprek te gaan en anderzijds teambuildingsopdrachten uit te voeren in verband met deze thema's trainen de deelnemers hun weerbaarheid op het internet.
We passen iedere activiteit aan aan jouw doelgroep en wensen.

Lisa is verliefd op Nick, een jongen van haar school. Op een dag vraagt Nick aan Lisa om een foto van haar borsten te sturen. Zou Lisa de foto versturen? Is Nick te vertrouwen? Wat als Nick haar foto verspreidt?
De jongeren bepalen zelf het verloop van het verhaal door de keuzes die ze maken. Zo gaan we op een interactieve manier aan de slag met het thema sexting.
We passen iedere activiteit aan aan jouw doelgroep en wensen.

Er is een Tinderdate vreselijk fout gelopen… Wie is de dader, wat is de situatie? Tijdens dit spel mogen de jongeren zelf speuren wie de moordenaar is. Aan de hand van een digitale zoektocht door de stad krijgen ze tips, tot ze alles ontrafelen!
We passen iedere activiteit aan aan jouw doelgroep en wensen.

Wat zien anderen van jou op sociale media? Aan de hand van een praktische checklist kan je nagaan of je sociale media instellingen zijn zoals je ze zelf wil.
Extra handig als je binnenkort gaat solliciteren voor werk of een studentenjob!
We passen iedere activiteit aan aan jouw doelgroep en wensen.

Met VR kan je nieuwe werelden verkennen! Samen onderzoeken we de mogelijkheden van Virtual Reality: games, 360° video’s, …
Vervolgens gaan we zelf creatief aan de slag om onze eigen mini Virtual Reality video (of zelfs een kortfilm) te maken!
We passen iedere activiteit aan aan jouw doelgroep en wensen.

TikTok is de app van het moment om grappige korte filmpjes te maken! Samen onderzoeken we de gebruikte filmtechnieken en maken we creatieve filmpjes!
We passen iedere activiteit aan aan jouw doelgroep en wensen.

In deze workshops maken de kleintjes op een speelse manier kennis met programmeren in vier verschillende activiteiten. Ze programmeren een treinspoor met kleurcodes om de trein commando's te geven, laten hun muisje zoveel mogelijk kaas eten in een bordspel, helpen de Superdoc om voorwerpen op te pikken en ze tekenen een traject op een blad waarop de EVO-robotjes kunnen rijden.
We passen iedere activiteit aan aan jouw doelgroep en wensen.

Zelf een videospel bedenken of programmeren? Geen probleem! De deelnemers tekenen, animeren en programmeren! Via het toegankelijke programmeerplatform Scratch en nog vele andere interessante apps gieten we alles in een speelbare game.
We passen iedere activiteit aan aan jouw doelgroep en wensen.

Ook computers raken besmet met het Coronavirus! Wereldoorlog III breekt uit! Fake news is overal. Samen met een groep jongeren bedenken wij fictieve nieuwsfeiten of passen we bestaande krantenkoppen aan. Daar maken we dan samen een videoreportage of fotoreeks van. Zo leren de jongeren iets bij over hoe nieuwsfeiten eenvoudig gemanipuleerd kunnen worden, maar scherpen ze vooral op een speelse manier hun digitale vaardigheden aan.
We passen iedere activiteit aan aan jouw doelgroep en wensen.

Muziek maken, zijn daar nog instrumenten voor nodig? Nee, wij hebben vandaag enkel een tablet nodig en leuke beats voor een internetrap! De deelnemers gebruiken diverse apps om een muzikaal meesterwerkje te maken.
We passen iedere activiteit aan aan jouw doelgroep en wensen.

Het is aan de kinderen en jongeren om een catfish te ontmaskeren aan de hand van verschillende opdrachten. Deze kunnen op maat gemaakt worden. Per geslaagde opdracht krijgen ze een tip over de hacker.
We passen iedere activiteit aan aan jouw doelgroep en wensen.

Een podcast is perfect om een verhaal te vertellen of om iemand in een interview op de rooster te leggen. Samen gaan we op zoek naar persoonlijke verhalen over een thema naar keuze. Die gieten we dan in een creatief audiofragment:
een gezellige babbel, een interview, een sketch of een soundscape. De deelnemers praten maar zitten ook zelf achter de knoppen. Klinkt goed!
We passen iedere activiteit aan aan jouw doelgroep en wensen.

Een actief buitenspel over nepnieuws. Er wordt trefbal gespeeld, ieder team vertegenwoordigt een ster. Die sterren hebben veel fake volgers. Per persoon van het ander team dat ze aangooien verdwijnt er een fake volger. Tussendoor worden er extra mediawijze opdrachten gegeven, om nog meer fake volgers te verwijderen!
We passen iedere activiteit aan aan jouw doelgroep en wensen.

Enter Escape is een intern ontworpen digitale escape game voor kinderen en jongeren over veilig en verantwoord mediagebruik. De spelers maken kennis met Digiman, de online superheld die ervoor zorgt dat iedereen veilig gebruik kan maken van sociale media. Wanneer zijn aartsvijand Hackerina opduikt en online problemen veroorzaakt schakelt Digiman de hulp in van de spelers om Hackerina te vinden. De spelers zijn verdeeld over 2 kamers, met slechts 1 computerprogramma als communicatiemiddel. De tijd loopt!
We passen iedere activiteit aan aan jouw doelgroep en wensen.
Ben je als school geïnteresseerd in Enter Escape? Aanvragen kan via https://aanstokerij.be/
Andere organisaties kunnen Enter Escape simpelweg via ons aanvragen!

Altijd al eens met een drone willen vliegen? Na een korte instructie krijg je per twee een eigen drone en ga je zelf aan de slag. Opstijgen, landen, een foto nemen of zelfs een backflip doen? Binnen de kortste keren ben je een echte drone-piloot geworden!
We passen iedere activiteit aan aan jouw doelgroep en wensen.

Zelf een 3D-kunstwerk maken en het vervolgens realiteit laten worden met een 3D-printer? Makkelijker dan het lijkt! Tijdens deze activiteit gaat de groep creatief aan de slag met laagdrempelige software om tenslotte zelf een eigen kunstwerk mee naar huis te nemen!
We passen iedere activiteit aan aan jouw doelgroep en wensen.

Iets bijleren, dat doe je tegenwoordig toch gewoon via een Youtube-tutorial?! Wij nemen een groep mee op wandeling door de stad.
Onderweg krijgen ze via Youtubevideo’s van “over the top-influencers”, tips over hoe ze betere foto’s kunnen maken met hun smartphone. We nemen uitvoerig de tijd om dat ook uit te proberen!
Deze activiteit kan ook online plaatsvinden.
We passen iedere activiteit aan aan jouw doelgroep en wensen.

Via de digitale speelplaats ontdek je leuke spelletjes die je kan spelen op de tablet. Ontdek hoe je gaming echt plezant houdt en maak je eigen spel via Sketch Nation! Of even online ontspannen met een partijtje Uno, Pictionary
of Hoger Lager, meer moet dat soms niet zijn! Live toveren we graag ook nog andere spelletjes uit onze hoed. Spannend!
We passen iedere activiteit aan aan jouw doelgroep en wensen.

Maak aan de hand van verschillende apps je eigen digitale strip met fantastische foto’s en een leuke lay-out!
We passen iedere activiteit aan aan jouw doelgroep en wensen.

Link in de Kabel organiseert ICT-lessen op maat rond computerbasisvaardigheden en mediawijsheid. Op 5 weken tijd (2 lesuren/week) wordt sterk ingezet op onder meer het leren werken met de computermuis en het toetsenbord, afbeeldingen van internet leren kopiëren en plakken in een document of presentatie en kennis over de mogelijkheden en valkuilen van internet en sociale media.
Link in de Kabel zet sterk in op zelfredzaamheid bij de leerlingen en wil hen plezier laten halen uit het werken met digitale media.
We passen iedere activiteit aan aan jouw doelgroep en wensen.

Kinderen en jongeren kunnen individueel of in groep hun kennis over sociale media testen. De verschillende rondes zijn geïnspireerd op de slimste mens ter wereld. De quiz brengt op een speelse manier belangrijke sociale media vragen naar boven.
De thema’s van de quiz kunnen op maat worden aangepast: e-safey, cybersecurity, sexting, fake news, influencers, social media, Virtual Reality..
We passen iedere activiteit aan aan jouw doelgroep en wensen.

Met speciale bluetooth-blokken bouwen we een unieke race-auto. En dan? Programmeren maar! We leren hoe je de kleur van de blokken aanpast, hoe je de auto kan besturen met de pijltjestoetsen en zelfs hoe je de auto een parcours doet afleggen. Gaat jouw auto als eerste over de finishlijn?
We passen iedere activiteit aan aan jouw doelgroep en wensen.

Smartphone-etiquette, wat is dat? Zonder welke app kan jij niet meer leven? Verkies jij een sterke wifi-verbinding boven een leuk offline gesprek? Ontdek samen verschillende tips om je smartphone-gebruik te verminderen en word de ster van je eigen vlog.
We passen iedere activiteit aan aan jouw doelgroep en wensen.

Vliegende auto's? Een dorp van chocolade? Tijdens dit traject bouw jij je eigen wereld in 3D op de computer. We bedenken een verhaal dat bij onze wereld past en brengen onze virtuele wereld met animaties tot leven.
We passen iedere activiteit aan aan jouw doelgroep en wensen.
MAATWERK + TRAIN-THE-TRAINER
Wil je zelf aan de slag rond mediawijsheid en digitale vaardigheden?
Wij voorzien train-the-trainersessies over uiteenlopende themas. Denk hierbij bv. aan: sexting, cybersecurity, online leefwereld van jongeren, ...
Deze sessies kunnen ook in de vorm van een lezing gegeven worden op een studiedag, ouderavond, ..
Misschien ben je op zoek naar iets wat buiten ons vast aanbod valt maar wel aan het thema gerelateerd is? Ook dan staan we voor jou klaar om mee te denken en samen te zoeken hoe we elkaar kunnen versterken.