top of page
Speelse workshops

Check-mates
zet verspreiders van fake news schaakmaat!
Kruip in de huid van een echte redacteur en leer echt nieuws van nepnieuws te onderscheiden. Beslis welke artikels gepubliceerd mogen worden. Hou daarbij rekening met de klok die tikt, zodat je krant op tijd gepubliceerd wordt!
Kruip in de huid van een echte redacteur en leer echt nieuws van nepnieuws te onderscheiden. Beslis welke artikels gepubliceerd mogen worden. Hou daarbij rekening met de klok die tikt, zodat je krant op tijd gepubliceerd wordt!

Cyboteur
wie ontmaskert de saboteurs?
Tijdens dit spel krijgt iedereen een rol: cyboteur of cyber-agent. De cyboteurs saboteren de sfeer online: ze sturen beledigende berichten rond, lekken gevoelige foto's of sturen virussen door. De rest van de groep zijn cyber-agenten. Kunnen zij de cyboteurs ontmaskeren vóór ze zelf worden gesaboteerd?
Tijdens dit spel wordt er stilgestaan bij cyberpesten, sexting en phishing. Door enerzijds met elkaar in gesprek te gaan en anderzijds teambuildingsopdrachten uit te voeren in verband met deze thema's trainen de deelnemers hun weerbaarheid op het internet.
Tijdens dit spel krijgt iedereen een rol: cyboteur of cyber-agent. De cyboteurs saboteren de sfeer online: ze sturen beledigende berichten rond, lekken gevoelige foto's of sturen virussen door. De rest van de groep zijn cyber-agenten. Kunnen zij de cyboteurs ontmaskeren vóór ze zelf worden gesaboteerd?
Tijdens dit spel wordt er stilgestaan bij cyberpesten, sexting en phishing. Door enerzijds met elkaar in gesprek te gaan en anderzijds teambuildingsopdrachten uit te voeren in verband met deze thema's trainen de deelnemers hun weerbaarheid op het internet.

Groene digivingers
natuur en technologie, gaat dat samen?
Ja hoor! Met 'Groene digivingers' trekken we met enkele coole apps de natuur in. We houden een interessante zoektocht met QR-codes en voeren digitale opdrachten uit in de buitenlucht. Met behulp van een AI-systeem kunnen we via het gefluit vogels herkennen en erachter komen welke planten er groeien. Zo leren we de natuur én AI beter kennen!
Ja hoor! Met 'Groene digivingers' trekken we met enkele coole apps de natuur in. We houden een interessante zoektocht met QR-codes en voeren digitale opdrachten uit in de buitenlucht. Met behulp van een AI-systeem kunnen we via het gefluit vogels herkennen en erachter komen welke planten er groeien. Zo leren we de natuur én AI beter kennen!

AI-Prompetition
word een echte prompt-expert!
Stap in de wereld van artificiële intelligentie en ontdek hoe je slimme vragen en opdrachten formuleert om het maximale uit AI-tools te halen. Je leert op een speelse manier hoe je de juiste prompt geeft om verrassende en nuttige resultaten te krijgen. Test op het einde je skills in een spannende promptwedstrijd tegen andere deelnemers — en wie weet sleep jij de titel van promptkampioen in de wacht!
Stap in de wereld van artificiële intelligentie en ontdek hoe je slimme vragen en opdrachten formuleert om het maximale uit AI-tools te halen. Je leert op een speelse manier hoe je de juiste prompt geeft om verrassende en nuttige resultaten te krijgen. Test op het einde je skills in een spannende promptwedstrijd tegen andere deelnemers — en wie weet sleep jij de titel van promptkampioen in de wacht!

Smart-e
safety first, wie is er het mediawijsts,... ste, .... sterder
Leer aan de hand van leuke apps hoe je veilig kan internetten. Dit digitaal spel werd ontwikkeld door Mediawijs en Link in de Kabel en stipt verschillende mediawijze onderwerpen aan, zoals veilig online bankieren, fake news en catfishing.
Via de handleiding op de website van Mediawijs (zie onderaan), kan je als begeleider het spel zelf spelen met jouw kinderen en jongeren. Of je kan Link in de Kabel vragen om het spel te begeleiden, dan maken we er een fijne workshop van aangevuld met allerlei mediawijze weetjes.
Leer aan de hand van leuke apps hoe je veilig kan internetten. Dit digitaal spel werd ontwikkeld door Mediawijs en Link in de Kabel en stipt verschillende mediawijze onderwerpen aan, zoals veilig online bankieren, fake news en catfishing.
Via de handleiding op de website van Mediawijs (zie onderaan), kan je als begeleider het spel zelf spelen met jouw kinderen en jongeren. Of je kan Link in de Kabel vragen om het spel te begeleiden, dan maken we er een fijne workshop van aangevuld met allerlei mediawijze weetjes.

Reality check!
ontdek virtuele werelden
Is het nu augmented reality of virtual reality? Wat is echt en wat is digitaal?
Tijdens deze workshop laten we kinderen en jongeren allerlei digitale technologieën ontdekken.
Is het nu augmented reality of virtual reality? Wat is echt en wat is digitaal?
Tijdens deze workshop laten we kinderen en jongeren allerlei digitale technologieën ontdekken.

Digital Mysteries
ontmasker de hacker of catfish
Het is aan de kinderen en jongeren om een hacker of catfish te ontmaskeren aan de hand van verschillende opdrachten. Deze kunnen op maat gemaakt worden. Per geslaagde opdracht krijgen ze een tip over wie de hacker of catfish is.
Het is aan de kinderen en jongeren om een hacker of catfish te ontmaskeren aan de hand van verschillende opdrachten. Deze kunnen op maat gemaakt worden. Per geslaagde opdracht krijgen ze een tip over wie de hacker of catfish is.

Enter Escape
een mediawijs escape spel
Enter Escape is een intern ontworpen digitale escape game voor kinderen en jongeren over veilig en verantwoord mediagebruik. De spelers maken kennis met Digiman, de online superheld die ervoor zorgt dat iedereen veilig gebruik kan maken van sociale media. Wanneer zijn aartsvijand Hackerina opduikt en online problemen veroorzaakt schakelt Digiman de hulp in van de spelers om Hackerina te vinden. De spelers zijn verdeeld over 2 kamers, met slechts 1 computerprogramma als communicatiemiddel. De tijd loopt!
Ben je als school geïnteresseerd in Enter Escape? Aanvragen kan via https://aanstokerij.be/
Andere organisaties kunnen Enter Escape simpelweg via ons aanvragen!
Enter Escape is een intern ontworpen digitale escape game voor kinderen en jongeren over veilig en verantwoord mediagebruik. De spelers maken kennis met Digiman, de online superheld die ervoor zorgt dat iedereen veilig gebruik kan maken van sociale media. Wanneer zijn aartsvijand Hackerina opduikt en online problemen veroorzaakt schakelt Digiman de hulp in van de spelers om Hackerina te vinden. De spelers zijn verdeeld over 2 kamers, met slechts 1 computerprogramma als communicatiemiddel. De tijd loopt!
Ben je als school geïnteresseerd in Enter Escape? Aanvragen kan via https://aanstokerij.be/
Andere organisaties kunnen Enter Escape simpelweg via ons aanvragen!

De Sociaalste Quiz
over alle mogelijke mediawijze thema's
Kinderen en jongeren kunnen individueel of in groep hun kennis over sociale media testen. De verschillende rondes zijn geïnspireerd op de slimste mens ter wereld. De quiz brengt op een speelse manier belangrijke sociale media vragen naar boven.
De thema’s van de quiz kunnen op maat worden aangepast: e-safey, cybersecurity, sexting, fake news, influencers, social media, Virtual Reality..
Kinderen en jongeren kunnen individueel of in groep hun kennis over sociale media testen. De verschillende rondes zijn geïnspireerd op de slimste mens ter wereld. De quiz brengt op een speelse manier belangrijke sociale media vragen naar boven.
De thema’s van de quiz kunnen op maat worden aangepast: e-safey, cybersecurity, sexting, fake news, influencers, social media, Virtual Reality..

Programmeren voor beginners
je kan niet vroeg genoeg beginnen
In deze workshops maken de kleintjes op een speelse manier kennis met programmeren in vier verschillende activiteiten. Ze programmeren een treinspoor met kleurcodes om de trein commando's te geven, laten hun muisje zoveel mogelijk kaas eten in een bordspel, helpen de Superdoc om voorwerpen op te pikken en ze tekenen een traject op een blad waarop de EVO-robotjes kunnen rijden.
In deze workshops maken de kleintjes op een speelse manier kennis met programmeren in vier verschillende activiteiten. Ze programmeren een treinspoor met kleurcodes om de trein commando's te geven, laten hun muisje zoveel mogelijk kaas eten in een bordspel, helpen de Superdoc om voorwerpen op te pikken en ze tekenen een traject op een blad waarop de EVO-robotjes kunnen rijden.

Super Smartphone Skills
de digitale wereld veilig invliegen?
Super, dat kan! Via deze speelse workshop worden je online skills uitgedaagd. We nemen je mee in de wereld van nepnieuws, gamen, photoshop, catfishes en nog veel meer.
We passen iedere workshop op maat van de groep aan, je kan dus kiezen welke thema's aan bod komen.
Super, dat kan! Via deze speelse workshop worden je online skills uitgedaagd. We nemen je mee in de wereld van nepnieuws, gamen, photoshop, catfishes en nog veel meer.
We passen iedere workshop op maat van de groep aan, je kan dus kiezen welke thema's aan bod komen.
bottom of page